BALI
TOURISM
 

     

ENGLISH 

 
 
 

  Home

  Afstandstabel Bali

  Airport Bali

  Balinese Bevolking

  Bussen/ Bemo's Bali

  Feestdagen op Bali

  Fietsen op Bali

  Geld en Pinnen

  Gokken/ Casino Bali

  Homestay Bali

  Hotels

  Kaart van Bali

  Klimaat

  Reisdocumenten

  Taxi's op Bali

  Taxi's GRAB op Bali

  Vaccinaties

  Winkelen/ shoppen
 

  Bestemmingen

  Amed

  Batubulan

  Belimbing

  Candidasa

  Canggu

  Denpasar

  Gilimanuk

  Jatiluwih

  Jembrana

  Jimbaran

  Klungkung

  Kuta

  Legian

  Lovina

  Munduk

  Nusa Dua

  Padang Bai (ferry Lombok)

  Pemuteran

  Sanur

  Seminyak

  Sibetan

  Sidemen

  Singaraja

  Tenganan

  Tuban

  Ubud

  Lombok

  Nusa Lembongan (eiland)

  Nusa Penida (eiland)

  Gili Eilanden
 

  Belangrijke Tempels

  Agung Pulaki

  Brahma Vihara Ashmara

  Goa Lawah

  Gunung Kawi

  Lempuyang Luhur

  Perancak Tempel

  Pura Besakih

  Rambut Siwi

  Taman Ayun

  Tanah Lot

  Tirta Empul

  Tirta Gangga

  Ulan Danu Bratan

  Uluwatu
 

  Trekpleisters

  Allerduurste koffie

  Apenbos

  Barat National Park

  Barong Dans

  Erica op Reis: High 5 Rehab

  Erica op Reis: Ketut Liyer

  Gitgit Waterval

  Gunung Agung (vulkaan)

  Gunung Batur (vulkaan)

  Hanengevecht

  Kecak Dans

  Olifantengrot

  Olifanten Park

  Safari & Marine Park

  Sawa's en Rijst

  Stranden van Bali

  Treetop Adventure Park

  Waterbom Park - Kuta

  Waterpaleis

  Wild Water Rafting

  Zeeschildpadden (Opvang)
 

  Overige

  Reisaanbiedingen

  Links

  Contact
 

 

 

BARONG DANS

"In Candidasa zijn we naar een ceremonie geweest. Eéntje, die bedoeld was voor de lokale bevolking; niet voor toeristen. Deze ceremonie houden ze 1 x in de 15 dagen. Het is de Barong ceremonie, een ceremonie van goed tegen kwaad. De goden worden dan ook uitgebeeld. Het goede als een soort leeuw en de kwade als een duivel. Ze doen allerlei dansen en dagen elkaar uit voor een gevecht.
Toeschouwers die er open voor staan kunnen dan helemaal in een trance geraken. Ze worden dan opgevangen door beveiligers."

 

Barong is één van de Balinese dansen uitgevoerd op Bali in Indonesië. Ook is Barong de naam van de Koning van de Geesten, de leider van de goede krachten in de Balinese mythologie. De dans is gebaseerd op de eeuwigdurende strijd tussen het Goede en het Kwade. De dans wordt uitgevoerd door de leeuw-draak Barong (het Goede) en Rangda de heks (het Kwade). Er worden mudra's (handgebaren) gebruikt.
Begeleid door gamelanmuziek trekt Rangda (het Kwade) zich meestal terug. Op Bali heeft elke dans een sociale en religieuze achtergrond. Hiervan is de Barong dans, een drama, een klassiek voorbeeld. De maskers en de kostuums zitten vol met symboliek.

De Barong dans wordt uitgevoerd wanneer er ziekte of tegenslag in het dorp heerst en is dan ook bedoeld om deze ‘kwade machten’ te verdrijven. De mensen verzamelen zich bij de dodentempel, de Pura Dalem. Vrouwen nemen offergaven mee. Bij de tempel worden parasols gebruikt. Als er ziekte of tegenslag in het dorp heerst, wordt de dans uitgevoerd. Boze geesten en demonen komen uit de richting van de zee naar het dorp.
Door het verhaal over de weduwe Rangda en Barong opnieuw af te spelen, wordt de harmonie in de kosmos bevestigd. De strijd zal onbeslist eindigen.

In elk deel van het eiland Bali vragen bewoners de geest om de bescherming van het land en de bossen. Er zijn verschillende soorten Barongs. De naam van de dans is afhankelijk van het masker, dat de Barong, de hoofdpersoon, draagt. De Barong wordt in verschillende regio's omschreven als een ander dier:

  • een wild zwijn

  • een tijger

  • een slang

  • een draak

  • een leeuw

De Barong is een figuur, die wordt gebruikt om het kwaad te verdrijven.
De Barong wordt meestal gespeeld door twee mannen, die een griezelige leeuwenmasker dragen. Hij ratelt voortdurend uit zijn mond en belichaamt het goede. Zijn tegenstander is de boze heks Rangda met angstaanjagende ogen en haar. De dans is bedoeld om kwade machten te verdrijven.


Een goede verklaring voor de betekenis van het woord Barong is er niet. Wel heeft de Barong een tweede naam, namelijk Banaspati Raja (Heer van de jungle). De klassieke Barong, is de Barong Keket. Deze correspondeert niet met een dier.
Hiernaast bestaan er nog twee andere vormen: Barong Berutuk (jonge mannen, gehuld in bananenbladeren met een masker op) en de Barung Landung (twee reuzepoppen, die een dialoog uitvoeren en volksliedjes zingen).

Het verhaal:


Het verhaal gaat dat Rangda, moeder van Erlangga, de koning van Bali, in de 10e eeuw werd veroordeeld door Erlangga’s vader omdat ze zwarte magie beoefende. Nadat ze weduwe werd, riep ze alle kwade geesten van de jungle op en droeg hen op Erlangga te verslaan. Er ontstond een heftig gevecht, maar Rangda en haar zwarte magische troepen waren te sterk en Erlangga moest daarom de hulp van Barong oproepen. Barong besloot Erlangga en zijn soldaten te helpen, maar Rangda verzon een spreuk waardoor de soldaten zichzelf door middel van een kris (soort zwaard) wilde doden. Barong bedacht ook een spreuk waarmee hij de lichamen van de soldaten bestand maakte voor de scherpe kris. Hij won en Rangda vluchtte.

 

Over de oorsprong van de Barong is men het nog niet eens. Er bestaan verschillende legendes hierover, waarvan er twee volgen:

1) De eerste Barong waar iets over bekend is, houdt verband met Bedulu, dat toen mogelijk de hoofdstad was van Bali. Deze Barong moest van de goden worden gemaakt om het land van de pest te bevrijden.
Op Galungan (de grootste Balische feestdag) moest deze Barong rondgaan om offers en geld te ontvangen.

2) In een ander verhaal wordt de Barong verbonden met de demoon Jero Gede' Mecaling. Deze kwam in de vorm van een Barong met zijn volgelingen om alles daar te vernietigen. Een priester zei toen, dat alleen zo'n zelfde Barong met volgelingen hen kon verjagen. Dit geschiedde en tot nu toe zou de Barong dus gebruikt worden om ziekte en kwade machten te verdrijven.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright © 2014 - 2022 WINT. All Rights Reserved. | Privacy Policy |